مقدمه
بالاخره بعد از سالها انتظار و هزاران لیک غیرقابل استناد ، بالاخره اولین تریلر بازی GTA 6 منتشر شد و پروژه جدید راکاستار برای عموم معرفی شد . 10 سال از انتشار عنوان قبلی جی تی ای می گذرد و تعداد بیشماری از فن های دو آتیشه سری جی تی ای ، بالاخره به آرزوی خود رسیدند . یک تریلر 90 ثانیهای برای ما کافی بود تا کل اینترنت را بشکنیم . حال که می دانیم بازی ای که به احتمال زیاد شاهکار بی رقیب دهه اخیر جهان ویدیو گیم خواهد بود کی به دستمان خواهد رسید ، با من همراه باشید تا تمامی نکات و فکت های موجود در تریلر این بازی را برایتان بازگو کنم . برخلاف انتظار خیلی از شما ، این تریلر کوتاه حرف های زیادی برای گفتن دارد ، پس با کلونیپ همراه باشید .
در این مقاله در مورد جهان بازی ، کاراکترهای اصلی بازی ، گرافیک بازی و npcهای بازی ، به صورت جدا و بخش بندی شده صحبت کنیم . برخی از اطلاعات بازی بر اساس شایعات و لیک های قبلی می باشد ، پس احتمال صحیح نبودن بخش کوچکی از اطلاعات این مقاله وجود دارد . در هر صورت می توانید سایت کلونیپ را برای اطلاعات و آپدیت های بیشتر در حوزه ویدیو گیم و بخصوص GTA ، دنبال کنید 🙂
جهان بازی
هر آنچه بعد از دیدن تریلر GTA 6 می دانیم قبلا شاهد جهان بازی Red Dead Redemption 2 بودیم . دنیایی زنده که هر گوشهاش دارای جزئیات کوچک و بزرگ خود بود . حال بنظر می رسد که راکاستار قصد دارد تجربهای بهتر و پویاتر تحویلمان دهد . داستان بازی در شهر گناه یا همان Vice City جریان دارد که از شهر میامی ، واقع در ایالت فلوریدا الهام گرفته (جالب است بدانید در دنیای بازی ، Vice City در ایالت Leonida که کاملا تخیلیست قرار دارد) . از هر آنچه که در تریلر دیدهایم ، جهان بازی بسیار پویا و زنده طراحی شده ، تمامی npc های بازی در محیط های مختلف ، هر یک با اهداف مشخص در دنیای بازی به تصویر کشیده شدهاند . بسته به زمان و فضا ، npc ها به فعالیت های مختلفی می پردازند و مکانی که در آن هستند تاثیر بسیاری در رفتارشان دارد . می توانید در خیابان های شلوغ مملو از ماشین های لاکچری بچرخید و افرادی که در حال دور دور و خوشگذرانی هستند را مشاهده کنید ، یا می توانید به کلوب های شبانه بروید از موزیک و فضای پر سر و صدا لذت ببرید . اما در روی دیگر سکه ، حومه شهر و خلاف کارها و گنگ ها هستند که به شما حس نوستالژی سنآندریاس را می دهند ، سواحل و دریای بازی به شدت زنده و عمیق طراحی شدهاند ، فضای شلوغ Vice City ، به تصویر واقعی شهر میامی بسیار نزدیک است .
با این وجود ، بر اساس لیک ها ، بخش عظیمی از مپ بازی را مرداب ها و حیات وحش تشکیل داده . انواع و اقسام حیوانات مانند تمساح و پرندگان در فضای بازی قابل مشاهده اند ، حتی برخی از آنها برای ساکنان شهر نیز مشکل ایجاد می کنند 🙂 شما در بیرون شهر نیز افرادی را ملاقات می کنید که با شهرنشینان کاملا متفاوتاند ، این افراد بسیار خشن تر اند و از دیوانه بازی های خود در جاده های خاکی و گلی لذت می برند .
کاراکتر های اصلی بازی
هر آنچه بعد از دیدن تریلر GTA 6 می دانیمدر تریلر بازی GTA 6 ، ما را با لوسیا آشنا می شویم . اولین شخصیت اصلی مونث سری GTA ( البته از لحاظ فنی GTA 1 دارای اولین شخصیت های اصلی مونث بود ¯_¯ ) . در آغاز تریلر ، لوسیا را می بینیم که در زندان است . در پوستر رسمی بازی می بینیم که او یک پابند ردیاب پوشیده ، پس می توان حدس زد که او به طور مشروط از زندان آزاد شده . اما این بدان معنا نیست که لوسیا قرار پایش را از زندگی پر جرم و جنایتش بیرون بکشد ، چون او در کنار جیسون ، دومین شخصیت قابل بازی GTA 6 ، در حال تلاش برای خروج از یک مخمصه بزرگ است و پروسه این کار ، نیازمند مقداری قانونشکنی است . این مسئله ، این حس را به ما انتقال می دهد که این دو قرار است در طول بازی به هم نزدیک تر شوند و به چیزی بیشتر از شریک جرم یکدیگر تبدیل شوند . از آنجا که داستان بازی در شهر Vice City اتفاق می افتد ، می توان انتظار حضور افتخاری Tommy Vercetty (شخصیت اصلی GTA Vice City) را نیز داشت .
گرافیک بازی
هر آنچه بعد از دیدن تریلر GTA 6 می دانیممقدار جالب توجهی از ویژگی های گرافیکی بازی را در تریلر بازی GTA 6 ، مشاهده کردیم . این بازی با انجین RAGE ، که توسط خود راکاستار طراحی شده ، ساخته شده است . این انجین در طول سال ها در ساخت پروژهای متعددی توسط راکاستار استفاده شده و به مرور زمان بهبود و ارتقاء یافته . بازی RDR 2 نیز از همین انجین بهره برده بود . این انجین به کاربر امکان ساخت محیطی پر از جزئیات با نورپردازی عالی می دهد ، چیزی که در تریلر شاهد هر دو بودیم . بر اساس لیک های قبلی ، وضعیت محیط بر ظاهر کاراکترها تاثیر دارد که در تریلر شاهد آن نیز بودیم و دیدیم که چگونه لباس افراد گلی می شود . در کل گرافیک این بازی در سطح بالاتری نسبت به عناوین قبلی قرار دارد ، با این وجود گه گاهی می توانستید برخی ایرادات و کمبود کیفیت را در طول تریلر مشاهده کنیم ، که قابل قبول است چون بازی هنوز در دست توسعه است .
npc های بازی
قبل تر به پویا و زنده بودن محیط بازی اشاره کردم . بخش عمده از این مسئله در کیفیت هوش مصنوعی و طراحی ظاهر npc ها (کاراکترهای غیر قابل بازی) خلاصه می شود . معمولا نمی توان تنها از تریلر بازی کیفیت این دو ویژگی را تحلیل کرد چون صحنه های تریلر از قبل تعیین شده و مشخص هستند به طوری بهترین ویژگی های بازی را به تصویر بکشند و عیوب آن را مخفی کنند . اما می توان به یک سری نتایج کلی در مورد npc ها برسیم . به طور کلی بنظر می رسد که npc ها بشدت با محیط ارتباط دارند و اثر مستقیمی بر آن دارند . همانند RDR 2 ، شخصیت های غیر قابل بازی ، دارای فعالیت های مشخص و معلومی هستند . مثلا در رد دد 2 می توانستیم بریده شدن یک درخت توسط یک npc را تا افتادن درخت را مشاهده کنیم . در GTA 6 نیز می توان انتظار همچین چیزی را داشت . مثلا می توان افسران پلیس را در حال گشت زنی و دستگیری مجرمان دید . برخلاف GTA V ، نیروی پلیس به شکل واقع گرایانه تری با مشرکان برخورد می کند . در تریلر دیدیم که چگونه پلیس خودروی یک مجرم را واژگون آنرا محاصره می کند .
حتی رفتار npc ها در شرایط یکسان متفاوت می باشد که بسیار وافعگرایانه است . مثلا در یکی از صحنه های تریلر ، زمانی که یک تمساح وارد یک فروشگاه می شود ، دیدیم که اکثر خریداران در فروشگاه وحشت کردند ، اما یکی از آنها چندان واکنشی نشان نداد ، انگار که به این اتفاق عادت کرده .
نکته بسیار جالب اینجاست که این بازی دارای یک شبکه اجتماعی است که اتفاقات درون بازی توسط کاربران (npc ها) به اشتراک گذاشته می شوند و بنظر می رسد که این شبکه اجتماعی ، بخش بسیار مهم و جالب توجهی از بازی خواهد بود .
سخن آخر
انتظارمان برای یک شاهکار دیگر بجا بود . راکاستار واقعا برای این بازی وقت انرژی کافی را گذاشته و قرار است یک اثر تمام عیار تحویل مان بدهد . اما باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنید تا این بازی را تجربه کنیم . در هر صورت تنها کاری از دستمان برمی آید ، صبر کردن است . . .