گنشین ایمپکت (Genshin Impact) یک بازی ویدئویی اکشن نقشآفرینی محصول سال ۲۰۲۰ تولیدشده توسط MiHoYo/HoYoverse است. این بازی دارای یک محیط جهان باز به سبک انیمه و یک سیستم جنگی مبتنی بر اکشن با استفاده از جادوی عناصر گنشین و تغییر شخصیت است.
Genshin Impact بهعنوان یک بازی رایگان برای کسب درآمد از طریق سیستم گاچا، با استفاده از بازیها بهعنوان مدل خدماتی، مرتباً بهروزرسانی میشود. این بازی، در ابتدا برای اندروید، iOS، پلیاستیشن ۴ و ویندوز منتشر شد، پس از آن نسخه پلیاستیشن ۵ در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و نسخه Xbox Series X/S در نوامبر ۲۰۲۴ عرضه شد.
معرفی کلی بازی گنشین ایمپکت:
بازی گنشین ایمپکت در دنیای فانتزی Teyvat جریان دارد که هفت ملت در آن زندگی میکنند که هر کدام به عنصر متفاوتی گرهخوردهاند و توسط خدای متفاوتی (Archon) اداره میشوند.
در شروع بازی، بازیکن یکی از دو شخصیت خواهر و برادر را انتخاب میکند و برای نجات شخصیت دیگر، ماجرای خود را در دنیای Teyvat آغاز میکند.
بازیکن در سراسر جهان Teyvat در جستجوی خواهر و برادر گمشده (باتوجه به انتخاب بازیکن) همراه با راهنمای خود، Paymon، سفر میکند.
در طول راه، بازیکن و Paymon با افراد بیشماری دوست میشوند، درگیر امور ملتهای آنها میشوند و شروع به کشف رازهای این سرزمین میکنند.
توسعه بازی گنشین ایمپکت:
توسعه Genshin Impact در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و از منابع مختلفی الهام گرفت، از جمله The Legend of Zelda: Breath of the Wild، انیمیشن، Gnosticism، و مجموعهای از فرهنگها و اسطورههای جهان.
Genshin Impact عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرده است و منتقدان، مکانیک رزمی و دنیای باز همهجانبه آن را تأیید کردهاند.
برعکس، برخی از انتقادات به بازی، از نظر پایانی ساده و مدل کسب درآمد مبتنی بر گاچا وارد شده است. این بازی همچنین بر سر سانسور محتوای مربوط به سیاست چین، اتهامات رنگآمیزی در طراحی شخصیتها و نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی و امنیتی موردبحث و جدل قرار گرفته است.
میزان فروش:
در مجموع، این بازی تا پایان سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳.۸ میلیارد دلار فروش داشت که نشاندهنده بالاترین درآمد سال اول عرضه برای هر بازی ویدئویی است.
گیمپلی گنشین ایمپکت:
همانطور که گفتیم، Genshin Impact یک بازی نقشآفرینی جهان باز و اکشن است که به بازیکن اجازه میدهد یکی از چهار شخصیت قابلتعویض در یک گروه را کنترل کند. جابهجایی بین شخصیتها را میتوان بهسرعت در طول مبارزه انجام داد و به بازیکن اجازه میدهد از چندین ترکیب مختلف از مهارتها و حملات استفاده کند.
کاراکترهای گنشین ایمپکت:
شخصیتها میتوانند تواناییهای خود را به روشهای مختلف ارتقا دهند، عمدتاً از طریق ارتقای مستقیم آنها و بهبود مصنوعات و سلاحهایی که یک شخصیت میتواند تجهیز کند. علاوه بر اکتشاف، بازیکن میتواند چالشهای مختلفی را برای دریافت پاداش امتحان کند.
چالشهای درون بازی:
در سراسر Teyvat چالشهایی وجود دارند که به بازیکن منابع بسیار ارزشمندی پاداش میدهند، اما از مهمترین آنها میتوان به ارزی به نام Original Resin اشاره کرد که بهآرامی در طول زمان بازسازی میشود. تکمیل این چالشها باعث پیشرفت بازیکن به سمت افزایش رتبه ماجراجویی خود میشود، که به نوبه خود تلاشها، چالشهای جدید را باز میکند و سطح جهانی (World Level) را بالا میبرد. سطح جهانی معیاری است که نشان میدهد دشمنان در جهان چقدر قوی هستند و شکستدادن آنها چقدر پاداش میدهد.
عناصر جهان بازی و تواناییهای بازیکن درون بازی:
بازیکن میتواند شخصیت خود را کنترل کند و اقداماتی مانند دویدن، کوهنوردی، شنا و گلایدکردن در هوا را انجام دهد که همگی با استقامت (Stamania) محدود میشوند. برخی از شخصیتها دارای تواناییهایی هستند که میتوانند محیط را تغییر دهند، مانند یخزدن آب برای ایجاد یک مسیر یخی که میتواند به بازیکن در عبور از زمین کمک کند.
بسیاری از نقاط دورتری در سرتاسر جهان وجود دارد که بازیکنان میتوانند بهوسیله نوعی Fast Travel به آنجا بروند. در این میان، مکانهای شاخصی به نام مجسمههای هفت شناخته میشوند که میتوانند شخصیتها را احیا کنند و مزایایی مانند افزایش استقامت بازیکن را فراهم کنند.
مواردی مانند غذا و سنگ معدن ممکن است از دنیای بازی تهیه شوند، درحالیکه دشمنان و صندوقهای گنج انواع دیگری از منابع را که ممکن است برای تقویت قدرت یک شخصیت استفاده شوند، نگه میدارند. بازیکنان میتوانند غذا را از شکار حیوانات، جمعآوری میوه و سبزیها یا خرید آنها از فروشگاههای داخل بازی تهیه کنند.
علاوه بر این، نمونههای جنگی خاصی به نام «Domain» وجود دارد که به موادی پاداش میدهد که شخصیت و قدرت سلاح را افزایش میدهد. وعدههای غذایی پختهشده از موادی که در دنیای ماورایی جمعآوری شدهاند نیز ممکن است اثرات مطلوبی مانند بازسازی سلامت شخصیتها یا افزایش آمارهای مختلف داشته باشند. بازیکنان همچنین میتوانند سنگ معدنی را تهیه کنند که میتواند تصفیه شود و سپس برای ایجاد سلاح یا افزایش قدرت آنها استفاده شود.
حالت چندنفره:
حالت چندنفره بهصورت Co-op در دسترس است. حداکثر چهار بازیکن میتوانند با هم در جهان بازی کنند و به Domains بپیوندند. تطبیق بازیکن میتواند با درخواست اتصال با بازیکن دیگر یا از طریق جستجوی خودکار انجام شود. این بازی دارای بازی کراس پلتفرم است، بنابراین بازیکنان در هر پلتفرمی میتوانند با یکدیگر بازی کنند.
بازکردن شخصیتهای جدید و سیستم گاچا:
با تکمیل مأموریتهای خاص یا با شرکت در رویدادهای انتخابی با زمان محدود، بازیکن میتواند شخصیتهای قابل بازی اضافی را باز کند. بااینحال، بیشتر شخصیتها از طریق بنرهای شخصیت سیستم گاچای بازی به نام “آرزوها” به دست میآیند. برای این کار، یک ارز درون بازی به نام “Primogems” موردنیاز است که از طریق خریدهای درون برنامهای یا بهعنوان پاداش بازی قابلدریافت است.
عناصر هفتگانه:
شخصیتهای قابلبازی بر یکی از هفت عنصر طبیعی کنترل دارند:
- Anemo (هوا)
- Geo (زمین)
- Pyro (آتش)
- Hydro (آب)
- Cryo (یخ)
- Electro (الکتریسیته)
- Dendro (گیاهان)
هنگامی که این عناصر با یکدیگر واکنش نشان میدهند، اثرات مختلفی ایجاد میکنند. بهعنوانمثال، اگر یک حمله Hydro به یک هدف برخورد کند، به دشمن اثر وضعیت “خیس” وارد میشود و اگر با حمله بعدی کریو مورد اصابت قرار گیرد، این دو اثر وضعیت با هم ترکیب شده و حریف را منجمد کرده و به طور موقت از انجام آنها جلوگیری میکند.
هر شخصیت همچنین دارای دو توانایی مبارزه منحصربهفرد است: یک “Elemental Skill” و یک “Elemental Burst .”Elemental Skills حملاتی هستند که میتوانند در هر زمانی مورداستفاده قرار گیرند، درحالیکه Elemental Bursts حملات نهایی با هزینه انرژی هستند.
جهان بازی گنشین ایمپکت:
همانطور که گفتیم، گنشین ایمپکت در جهان Teyvat اتفاق میافتد که از هفت ملت بزرگ تشکیل شده است که هر یک توسط خدای متفاوتی به نام “Archon” اداره میشوند که به عنصر و ایدئولوژی متفاوتی گرهخورده و توسط یک جناح خاص اداره میشود. جزیره شناور اسرارآمیز سلستیا بر فراز تیوات معلق است. این مکان، خانه خدایان و همچنین فانیانی است که از طریق شاهکارهای بزرگ و قهرمانانه به خدایی عروج کردهاند.
در زیر زمین ویرانههای Khaenriah، یک ملت مرموز که ۵۰۰ سال قبل از رویدادهای اصلی بازی توسط Celestia نابود شد، قرار دارد. خنریعه برخلاف هفت ملت، تحت فرمانروایی خدا نبود و به دنبال ایجاد تمدنی بود که تنها توسط انسانها رهبری میشد.
داستان بازی:
قهرمانهای بازی، بازیکن و پیمون هستند. مسافر و خواهر و برادر دوقلویش قبل از جداشدن در تیوات در سراسر جهان سفر میکنند. بازیکن میتواند انتخاب کند که به عنوان Aether (برادر) یا Lumine (خواهر) بازی کند.
شخصیتهای منفی اصلی بازی عبارتاند از: Abyss Order، لژیونی از هیولاهای متشکل از Khaenriahns فاسد که به دنبال سرنگونی حکومت Archons هستند و Fatui، یک نیروی نظامی و هیئتی از دیپلماتها از Snezhnaya که یک سیاست خارجی تهاجمی را در سراسر Teyvat دنبال میکند.
دوقلوی گمشده به عنوان رهبر Abyss Order مورداحترام است، درحالیکه فاتوی ها توسط یازده هاربینجر، ستوانهای قدرتمند تزاریتسا رهبری میشوند که به آنها اختیارات ویژهای برای اجرای وصیت او داده شده است.
برخی از آنها اقدامات بسیار تهاجمی مانند La Signora و Dottore را دنبال میکنند و برخی از آنها دیپلماسی صلحآمیز یا میانهرو مانند Arlecchino و Capitano را دنبال میکنند. The Harbingers بر اساس شخصیتهایی از کمدیا دل آرته ساخته شده است.
موسیقی متن گنشین ایمپکت:
تیم موسیقی به سرپرستی یو-پنگ چن از HOYO-MiX موسیقی اصلی بازی را که توسط ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک شانگهای و ارکستر فیلارمونیک توکیو اجرا شد، ساختند. رویکرد ایجاد موسیقی متن این است که بازیکنان را در بازی غوطهور کند و ملودیهای احساسی و زیبا را ارائه دهد.
چن موسیقی را بر اساس تأثیرات فرهنگی مناطق مختلف میسازد. برای مثال، در موندشتات، چن از سازهای بادی چوبی برای انعکاس ارتباط موندشتات با باد و آزادی استفاده کرد. در Liyue، چن از عناصر موسیقی محلی چینی – سازهای سنتی، مقیاس پنتاتونیک، و ملودیهای اهنگ باستانی – با هارمونیهای رمانتیک غربی و تنظیمهای ارکستر استفاده کرد.
The Divine Damsel of Devastation از سبک آواز اپرای چینی استفاده میکند. در مقابل، مضامین نبرد از چندصدایی و سایر تکنیکهای آهنگسازی و همچنین تقلید از عناصر ارکستراسیون آهنگسازانی مانند بتهوون استفاده میکنند. چندین آلبوم موسیقی متن شامل موسیقی در مورد شخصیتها و مناطق بازی بهصورت دورهای منتشر شده است.
مقالات مرتبط:
بهترین بازی های جهان باز یا Open-World