“Black Myth: Wukong” یکی از مورد انتظارترین بازیهای اکشن نقشآفرینی (Action RPG) چند سال اخیر است که توسط استودیوی چینی Game Science ساخته شده. این استودیو که پیشتر روی بازیهای کوچکتر کار میکرد، با انتشار اولین تریلر این بازی در سال 2020، به شهرت جهانی رسید.
داستان بازی بر پایه رمان کلاسیک چینی “سفر به غرب” نوشته وو چنگان است، اما به جای روایت مستقیم این افسانه، بازی بازآفرینی مدرنی از ماجراهای سان ووکونگ، قهرمان اصلی افسانه، ارائه میدهد.
سان ووکونگ که به “پادشاه میمون” نیز شناخته میشود، شخصیتی جذاب و پیچیده دارد که با قدرتهای خارقالعادهاش از جمله تغییر شکل و استفاده از عصای جادوییاش شناخته میشود. از همان ابتدا، بازی توانسته با نمایش گرافیک فوقالعاده، سیستم مبارزه پیچیده و الهامگیری از فرهنگ و اساطیر چینی، علاقهمندان بسیاری را جذب کند. این عنوان به وضوح نشان میدهد که صنعت بازیسازی چین با “Black Myth: Wukong” قصد ورود جدی به رقابت جهانی را دارد.
نکته جالب این است که بازی با استفاده از موتور Unreal Engine 5 ساخته شده که گرافیک نسل بعدی، نورپردازی طبیعی و افکتهای بینظیری ارائه میدهد. همچنین وعده داده شده که بازی روی انواع پلتفرمها، از کنسولهای نسل جدید گرفته تا کامپیوترهای شخصی، عرضه شود.
چرا این بازی اهمیت دارد؟ این عنوان اولین تلاش جدی یک استودیوی چینی برای رقابت با بازیهای AAA غربی و ژاپنی است. الهام از داستانهای محلی چین در یک قالب مدرن، فرصتی برای معرفی فرهنگ و اسطورههای این کشور به گیمرها فراهم میکند. انتظارات بالایی برای گیمپلی روان، داستانگویی عمیق و تجربهای منحصربهفرد وجود دارد.
گرافیک و طراحی بصری در Black Myth: Wukong
“Black Myth: Wukong” از همان لحظهای که اولین تریلرش منتشر شد، همه را با گرافیک فوقالعادهاش تحت تأثیر قرار داد. این بازی یکی از بهترین نمونههای استفاده از موتور Unreal Engine 5 است که با تکنولوژیهای نسل جدید مانند Nanite و Lumen ساخته شده.
1. جزئیات محیط و طراحی هنری محیطهای بازی تنوع زیادی دارند؛ از جنگلهای مهآلود گرفته تا معابد قدیمی و کوهستانهای پوشیده از برف. هر منطقه به شکلی طراحی شده که بازیکن احساس کند در دنیایی زنده و پویا قدم میزند. توجه به جزئیات کوچک مانند حرکت برگها در باد یا بازتاب نور روی سطح آب، حس واقعیبودن را به بازیکن منتقل میکند.
2. طراحی شخصیتها و دشمنان شخصیت سان ووکونگ با دقت بسیار بالا طراحی شده است. جزئیاتی مانند تکانخوردن موهای او هنگام حرکت یا افکتهای بصری هنگام تغییر شکل، به جذابیت بصری بازی افزودهاند. دشمنان بازی نیز با الهام از موجودات افسانهای چینی طراحی شدهاند. هر باس طراحی خاص خود را دارد و ترکیبی از زیبایی و وحشت را در یک قالب ارائه میدهد.
3. نورپردازی و افکتها یکی از قویترین ویژگیهای گرافیکی بازی، نورپردازی طبیعی آن است. استفاده از تکنولوژی Lumen باعث شده که نور به شکلی پویا و واقعگرایانه در محیط جریان داشته باشد. افکتهای بصری مانند شعلههای آتش، انعکاس نور از فلز و افکتهای جادویی ووکونگ نیز به طور خیرهکنندهای طبیعی هستند.
4. مقایسه با بازیهای دیگر “Black Myth: Wukong” در مقایسه با بازیهایی مثل “Elden Ring” یا “God of War”، گرافیکی خیرهکنندهتر و مدرنتر ارائه میدهد. البته باید دید آیا این گرافیک در نسخه نهایی نیز همین کیفیت را خواهد داشت یا خیر.
جمعبندی بخش گرافیک این بازی از لحاظ بصری نه تنها استانداردهای جدیدی در بازیهای ویدئویی تعریف کرده، بلکه نشان داده که استودیوهای چینی توانایی رقابت با بهترینهای این صنعت را دارند. “Black Myth: Wukong” ثابت کرده که گرافیک میتواند نه فقط برای زیباتر شدن، بلکه برای عمیقتر کردن تجربه داستانی و گیمپلی به کار گرفته شود.
گیمپلی و مکانیکهای Black Myth: Wukong
یکی از جذابترین جنبههای “Black Myth: Wukong” گیمپلی آن است که ترکیبی از اکشن سریع، سیستم مبارزات چالشبرانگیز و مکانیکهای متنوع بازیهای نقشآفرینی را ارائه میدهد. از همان نمایشهای اولیه، گیمپلی بازی با الهام از عناوین بزرگی چون Dark Souls و Sekiro: Shadows Die Twice، اما با ویژگیهای منحصر بهفرد خود، توانسته است توجه بسیاری را جلب کند.
1. سیستم مبارزه: سیستم مبارزات بازی بسیار تاکتیکی است و نیاز به دقت و استراتژی دارد. بازیکنان باید حرکات دشمنان را بهخوبی بخوانند و از دفاع، جاخالی دادن و حمله در لحظات مناسب استفاده کنند. علاوه بر مبارزات فیزیکی، ووکونگ به قدرتهای جادویی متنوعی نیز دسترسی دارد که میتواند در نبردها استفاده کند. از جمله این تواناییها میتوان به تغییر شکل به هیولاهای مختلف یا استفاده از عصای جادویی معروفش اشاره کرد.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد گیمپلی این بازی، توانایی ووکونگ برای تغییر شکل به موجودات مختلف است. این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا استراتژیهای متفاوتی در مقابل دشمنان به کار گیرند. مثلاً تبدیل شدن به یک هیولای بزرگ برای مبارزه مستقیم یا یک حشره کوچک برای مخفیکاری. همچنین عصای جادویی ووکونگ نیز قابلیتهای متنوعی دارد، از تغییر اندازه گرفته تا اجرای حرکات خاص که در مبارزات و حل معماها استفاده میشود.
2. دشمنان و باسها: یکی از نقاط قوت گیمپلی بازی، طراحی چالشبرانگیز دشمنان و باسهاست. هر باس مبارزهای منحصربهفرد دارد و بازیکن را مجبور میکند که به جای تکرار استراتژیهای قدیمی، به دنبال روشهای جدید برای غلبه بر آنها باشد.
3. مکانیکهای RPG: بازی دارای مکانیکهای نقشآفرینی پیشرفتهای است. بازیکنان میتوانند مهارتها و تجهیزات ووکونگ را ارتقا دهند، قدرتهای جدیدی باز کنند و سبک مبارزات خود را شخصیسازی کنند. انتخاب نحوه استفاده از این قابلیتها نقش مهمی در تجربه بازی خواهد داشت.
![درخت مهارتها](https://klonip.com/wp-content/uploads/2024/11/b2.avif)
4. تاثیرگذاری از بازیهای دیگر: Black Myth: Wukong همانند بازیهای فرامسافتور، روی سیستم مبارزات دشوار و مبتنی بر زمانبندی تمرکز دارد. اما برخلاف Sekiro که از یک استایل مبارزه اصلی استفاده میکند، Black Myth به بازیکنان آزادی بیشتری در استفاده از تغییر شکلها و قدرتهای ویژه میدهد. Black Myth نیز همانند Nioh، بازی عناصر اسطورهای و فرهنگی را در گیمپلی ترکیب کرده است. اما Black Myth بیشتر بر سینمایی بودن و تنوع مکانیکها تأکید دارد.
5. تعامل با محیط علاوه بر مبارزات، بازیکنان میتوانند از قابلیتهای ووکونگ برای تعامل با محیط استفاده کنند. برخی از مناطق بازی با حل معماهایی باز میشوند که نیاز به استفاده خلاقانه از تغییر شکلها و تواناییهای خاص دارند. جمعبندی بخش گیمپلی گیمپلی “Black Myth: Wukong” با ترکیب مبارزات تاکتیکی، مکانیکهای نقشآفرینی و تعامل خلاقانه با محیط، تجربهای چندلایه و جذاب را ارائه میدهد. این بازی نه تنها چالشهای فنی و مهارتی را برای بازیکنان به همراه دارد، بلکه با ویژگیهای خلاقانهاش باعث میشود تجربهای متفاوت و تازه احساس کنند.
6.لول دیزاین: اما در مورد لول دیزاین بازی، لول دیزاین این بازی به حدی مشکل دارد که با گاهی احساس میکنید اصلا مغز متفکری پشت این بخش وجود نداشته است. این موضوع در فصل اول و دوم کمتر به چشم میآید ما وقتی وارد فصل سوم بازی و جنگل بی انتها و پر پیچ و خم این بازی می شوید اعصابتان را بهم میریزد.
این فصل یک محیط بسیار بزرگ را به مانند Limgrave در بازی الدن رینگ در اختیارتان قرار میدهد با این تفاوت که نقشه ندارید و هر گوشه آن باسفایتهای محیطی و همچنین آیتمهای بعضا مهم قرار گرفتهاند. پالت رنگی در فصل سوم صرفا یک رنگ سفید است که پس از گذشت نیم ساعت، چشمانتان را اذیت خواهد کرد.
متاسفانه دنیای بازی تجربه درگیر کنندهای را در اختیارتان قرار نمیدهد و امکان ندارد تا در محیط، المانهای داستانگویی محیطی را ببینید. در واقع Black Myth: Wukong بخش گشت و گذار ندارد و فقط چندتا دشمن ساده، حد فاصل میان باسفایتهای بیشمار بازی را پر میکنند که مبارزه با آنها به هیچوجه لذت بخش نیست.
گیمپلی “Black Myth: Wukong” با ترکیب مبارزات تاکتیکی، مکانیکهای نقشآفرینی و تعامل خلاقانه با محیط، تجربهای چندلایه و جذاب را ارائه میدهد. این بازی نه تنها چالشهای فنی و مهارتی را برای بازیکنان به همراه دارد، بلکه با ویژگیهای خلاقانهاش باعث میشود تجربهای متفاوت و تازه احساس کنند.
داستان و روایت در Black Myth: Wukong :
“Black Myth: Wukong” از همان لحظه معرفی، با روایت داستانی الهامگرفته از افسانه کلاسیک چینی “سفر به غرب” (Journey to the West)، توانست توجه بسیاری از علاقهمندان به ادبیات و اسطورههای شرقی را جلب کند.
این داستان، که یکی از محبوبترین و پرنفوذترین آثار ادبیات چینی است، در قلب روایت بازی قرار دارد، اما بازی با رویکردی تازه و تاریکتر به بازآفرینی این افسانه پرداخته است.
1. خط داستانی اصلی بازی داستان سون ووکونگ، پادشاه میمونها، را دنبال میکند که در سفری پرمخاطره و حماسی با دشمنان مختلف روبهرو میشود و بهدنبال پاسخها و هدفی بالاتر است. روایت بازی برخلاف نسخههای سنتی این داستان، رویکردی بالغتر و تاریکتر دارد و مفاهیمی مانند خیانت، قدرت و هویت را بررسی میکند.
2. شخصیتها و روایت شخصیت اصلی بازی، سون ووکونگ، یکی از پیچیدهترین و جذابترین قهرمانان ادبیات چینی است. در این بازی، او نهتنها بهعنوان یک جنگجو، بلکه بهعنوان شخصیتی با احساسات و تناقضات درونی به تصویر کشیده شده است.
بازی سعی کرده در طراحی شخصیتها با اضافه کردن جزئیات بیشتر به شخصیتها و دشمنان، آنها را فراتر از کلیشههای رایج ارائه دهد. هر دشمن یا باس، داستانی برای گفتن دارد که در دنیای بازی به آن پرداخته میشود.
روایت محیطی: روایت داستان بازی تنها به دیالوگها محدود نمیشود. بسیاری از اطلاعات درباره دنیای بازی و پیشینه آن از طریق محیط و طراحی آن منتقل میشود.
3. سبک روایت روایت بازی ترکیبی از داستانگویی مستقیم و غیرمستقیم است. بازیکنان هم از طریق صحنههای سینمایی و دیالوگها، و هم از طریق کشف آیتمها و مناطق مختلف، با داستان آشنا میشوند. شباهت به بازیهای فرامسافتور: مانند Dark Souls، بخشی از داستان بازی از طریق آیتمها و نوشتههای پراکنده در محیط روایت میشود. این سبک باعث میشود بازیکن بهطور فعالتر در کشف داستان نقش داشته باشد. تفاوتها با منابع اصلی: بازی از لحاظ روایت از آزادی خلاقانه زیادی استفاده کرده است و در برخی از موارد داستان “سفر به غرب” را بازتفسیر کرده است تا با فضای تاریک و جدی بازی هماهنگ شود.
گرافیک و طراحی بصری در Black Myth: Wukong
گرافیک بازی “Black Myth: Wukong” یکی از جنبههای برجسته آن است که به خوبی توانسته بین دنیای فانتزی و اساطیری چین و تکنولوژی مدرن همخوانی ایجاد کند. این بازی از جلوههای بصری چشمنواز و طراحیهای دقیق محیطی استفاده میکند تا یک تجربه تصویری بینظیر را برای بازیکنان فراهم کند.
1. طراحی محیط و دنیای بازی یکی از ویژگیهای بارز Black Myth: Wukong طراحیهای بینظیر محیطی است که بازیکن را به دنیای غنی و پرجزئیات بازی میبرد. تنوع محیطها: بازی دارای محیطهای متنوعی از جنگلهای تاریک گرفته تا معابد باستانی و کوهستانهای برفی است. هر محیط به شکلی منحصر به فرد طراحی شده تا احساس خاصی را به بازیکن منتقل کند.
جزئیات دقیق: از بافتهای ظریف روی سنگها و درختان تا طراحیهای معماری، همه چیز به دقت طراحی شده تا بازیکن در دنیای بازی غرق شود. این توجه به جزئیات باعث شده است که هر منطقه از بازی به تجربهای بصری تبدیل شود که بازیکن را به اکتشاف تشویق میکند.
جو محیطی: استفاده از نورپردازی و افکتهای جوی، مانند مه یا باران، فضای بازی را غنیتر کرده و به خلق جوای مناسب برای داستان و مبارزات کمک میکند.
2. طراحی شخصیتها و مدلهای سهبعدی شخصیتها، به ویژه ووکونگ، دشمنان و باسها، با دقت بالایی طراحی شدهاند. مدلهای سهبعدی به خوبی ویژگیهای اساطیری و مبارزاتی هر شخصیت را نشان میدهند.
سون ووکونگ: طراحی مدل ووکونگ هم از نظر جزئیات چهره و هم از نظر مدل بدنی، دقیقا مطابق با تصویر اساطیری میمون پادشاه است. طراحی لباس و سلاحهای او به وضوح بیانگر تواناییهای جادویی و مبارزاتی او هستند.
دشمنان و باسها: دشمنان با طراحیهای متنوع و منحصر به فرد، از موجودات اسطورهای گرفته تا دشمنان انساننما، همگی ویژگیهای بخصوص خود را دارند. باسها بهویژه با طراحیهای غولآسا و افسانهای خود توجهها را جلب میکنند.
3. افکتها و جلوههای ویژه Black Myth: Wukong بهطور شگفتانگیزی از افکتهای ویژه برای ساخت مبارزات هیجانانگیز و منحصربهفرد استفاده میکند.
مبارزات: افکتهای جادویی و حرکات ویژه مانند تغییر شکل و حملات جادویی به مبارزات عمق و هیجان خاصی میبخشند. نور و رنگهای استفادهشده در این افکتها، به زیبایی تأثیرگذار و دیدنی هستند.
محیط: از افکتهای طبیعی مانند باد، باران و مه گرفته تا افکتهای جوی درون معابد و مناطق دورافتاده، همه اینها به خلق فضایی باورپذیر و جذاب کمک میکنند.
جزئیات بصری در مبارزات: افکتهای خیرهکنندهای مانند شعلههای آتش، جرقهها و درخششهای جادویی در هنگام حملات، به طور خاص در مواجهات با باسها و دشمنان ویژه، تاثیرگذار و زیبا به نظر میرسند.
صداگذاری و موسیقی در Black Myth: Wukong
در بازیهایی با داستانهای پیچیده و جهانی گسترده مانند Black Myth: Wukong، موسیقی و صداگذاری نقش مهمی در انتقال احساسات و افزایش غوطهوری بازیکن در دنیای بازی دارند. Black Myth در این بخش نیز توانسته است تجربهای شگفتانگیز ارائه دهد که با گرافیک و گیمپلی بازی همخوانی دارد.
1. موسیقی متن موسیقی متن بازی Black Myth: Wukong توسط آهنگسازان چینی به دقت طراحی شده است تا با فضای فانتزی و تاریک بازی هماهنگ باشد. موسیقی در این بازی بهطور خاص برای تقویت لحظات احساسی و حماسی استفاده میشود. موسیقی بازی بهطور شگفتانگیزی متنوع است. برای مبارزات پرتنش از قطعات با ریتم تند و انرژی بالا استفاده میشود و در مقابل برای صحنههای آرام و تفکرآمیز، قطعاتی ملایم و احساسی ارائه میشود.
قطعات موسیقی غالباً از سازهای سنتی چینی نظیر گوتن (Guqin) و پایپای (Pipa) بهره میبرند که اصالت چینی بازی را بهخوبی منتقل میکنند. همچنین در مواقع مبارزات با باسها یا صحنههای حماسی، موسیقی بهطور چشمگیری برجسته و دراماتیک میشود، تا میزان هیجان و شدت لحظات بازی را دوچندان کند.
2. صداگذاری و افکتهای صوتی صداگذاری یکی از اجزای اصلی در ایجاد یک تجربه واقعی و متقاعدکننده در بازیهای ویدیویی است. در Black Myth: Wukong نیز، توجه ویژهای به افکتهای صوتی شده است تا هر جزئیات از دنیای بازی بهطور مؤثر و طبیعی منتقل شود.
دیالوگهای شخصیتها، بهویژه سون ووکونگ، با صدای قوی و متناسب با ویژگیهای شخصیتی او اجرا شدهاند. این صداگذاری کمک میکند تا شخصیتها نهتنها از لحاظ ظاهری، بلکه از لحاظ احساسی و روانی هم بهخوبی برای بازیکنان ملموس شوند. صداهایی که از محیطهای مختلف بازی به گوش میرسند، بهویژه در جنگلها، معابد و دشتها، به بازی حس واقعگرایی و عمق میبخشند. از صدای باد و باران گرفته تا صدای پا در چمنها، همه جزئیات برای جذب بازیکن به دنیای بازی بسیار اهمیت دارند.
افکتهای صوتی در هنگام مبارزات بهویژه در لحظات ضربات سخت یا حملات ویژه، به خوبی از شدت درگیریها میکاهند و بازی را هیجانانگیزتر میکنند. صدای برخورد شمشیرها، ضربات جادویی و افکتهای صوتی ناشی از تغییرات محیطی در هنگام مبارزات، بسیار متقاعدکننده است.
3. صداگذاری در مبارزات و باسها یکی از نکات برجسته در بخش صداگذاری، نحوه تعامل آن با مبارزات و باسها است. در Black Myth: Wukong، هر باس و دشمن مهم صدای خاص خود را دارد که ویژگیهای منحصر به فرد آنها را منعکس میکند. باسها و صدای آنها: هر باس با صداهایی سنگین و پرحجم وارد مبارزه میشود، که حس تهدید و عظمت را به بازیکن منتقل میکند. تغییرات در محیط و صدای آنها: در مبارزات با باسها، تغییرات محیطی نیز با صدای خاص خود، مانند شکستن زمین یا تغییر جریان آب، همراه است که به شدت به جذابیت مبارزه میافزاید.
موسیقی و صداگذاری Black Myth: Wukong یکی از جنبههای برجسته این بازی است که با دقت فراوان طراحی شده تا تجربهای غنی و جذاب به بازیکن ارائه دهد. استفاده از موسیقی سنتی چینی و افکتهای صوتی مناسب، باعث شده که بازی فضایی منحصر به فرد و تاثیرگذار داشته باشد. با این حال، در برخی موارد ممکن است موسیقی و افکتهای صوتی در مبارزات کمی کمرنگتر از آنچه که باید باشد.
جمعبندی کلی بازی Black Myth: Wukong
Black Myth: Wukong بهعنوان یک بازی اکشن RPG با المانهای فانتزی و اساطیری چینی، تجربهای جذاب و متفاوت را برای بازیکنان فراهم میکند. این بازی که بر اساس افسانههای چینی و شخصیتهای معروف مانند “سان ووکونگ” ساخته شده، تلاش کرده است تا با ترکیب گرافیک خیرهکننده، گیمپلی چالشبرانگیز، و داستانی جذاب توجه بازیکنان را جلب کند. در حالی که بازیهای مشابه نظیر Sekiro، Dark Souls، و Ghost of Tsushima هرکدام ویژگیهای منحصر به فردی دارند، Black Myth با استفاده از قدرتهای جادویی، تغییرات شکل، و مبارزات سریع خود، تجربهای متفاوت را برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
نقاط قوت بازی
1. گرافیک و طراحی هنری: یکی از برجستهترین ویژگیهای Black Myth گرافیک چشمنواز و طراحی دقیق محیطهاست. بازی به خوبی دنیای زیبا و متنوعی را خلق کرده که از نظر بصری جذاب است و با جزئیات فراوان محیطهای مختلف را به نمایش میگذارد.
2. سیستم مبارزات و تواناییهای جادویی: بازی از مبارزات سریع و تنوع زیادی در استفاده از تواناییهای جادویی برخوردار است. این ویژگی میتواند به بازیکنان تجربهای پویا و هیجانانگیز از مبارزات بدهد، به ویژه با تغییرات شکل و استفاده از قدرتهای خارقالعاده.
3. تنوع محیطها و جهانبازی: برخلاف بازیهای مشابه که بیشتر بر روی طراحی محیطهای خطی یا محدود متمرکز هستند، Black Myth دنیای وسیعی دارد که به بازیکنان این امکان را میدهد تا در آن کاوش کنند و با عناصر مختلف بازی تعامل داشته باشند.
4. داستان جذاب و اساطیری: استفاده از افسانهها و اساطیر چینی برای روایت داستان بازی، به آن جذابیت خاصی میبخشد و به بازیکنان فرصتی میدهد تا با فرهنگ و تاریخ این منطقه بیشتر آشنا شوند.
نقاط ضعف بازی
1. عدم نوآوری در برخی بخشها: علیرغم ویژگیهای منحصر به فرد بازی، در برخی از جنبههای گیمپلی، مانند مبارزات و سیستم ارتقاء شخصیت، ممکن است حس تکراری بودن ایجاد شود. این ویژگیها در برخی بازیهای مشابه بهتر توسعه یافتهاند.
2. دنیای بازی و خطی بودن برخی مناطق: با وجود دنیای وسیع بازی، بعضی مناطق میتوانند بهطور غیرمنتظرهای خطی و محدود به نظر برسند، بهویژه در مبارزات و محیطهای پیچیده که میتواند برای بازیکنان با تجربه کمی خستهکننده شود.
3. چالشهای دشوار در مبارزات: در حالی که مبارزات بازی به چالشبرانگیز بودن خود میبالد، ممکن است برای برخی بازیکنان تازهوارد کمی دشوار و آزاردهنده باشد. این چالشها بهویژه در برخی دشمنان و باسها ممکن است به شکل نامتوازن و غیرقابل پیشبینی به نظر برسند.
Black Myth: Wukong در مجموع یک تجربه جذاب و متفاوت در دنیای بازیهای اکشن RPG است. گرافیک برجسته، سیستم مبارزات مبتنی بر قدرتهای جادویی، و داستان اساطیری آن باعث شده تا این بازی در میان عناوین مشابه برجسته شود. با این حال، نقاط ضعفی همچون عدم نوآوری در برخی جنبهها و چالشهای دشوار در مبارزات وجود دارند که میتوانند تجربه بازی را برای برخی بازیکنان کمتر جذاب کنند. با توجه به تلاشهای تیم توسعهدهنده، Black Myth: Wukong پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از بازیهای بزرگ در این ژانر دارد.